Home > Diverse > Cum sa ne pastram ficatul sanatos

Cum sa ne pastram ficatul sanatos

August 26th, 2010

Ficatul nu doare in mod obisnuit, ci doar in cazuri exceptionale – abcese, tumori sau insu­fi­cienta cardiaca. Daca aveti dureri in partea dreapta a abdomenului, acestea sunt determinate de obicei de colon sau vezica biliara. Daca insa ficatul sufera, simtiti greata, suferiti de balonari, constipatie, colon iritabil, mancarimi ale pielii sau o stare de sfarseala perma­nenta.Dar vorbim de un organ care se reface foarte repede, in cateva saptamani, cu cateva reguli simple. In primul rand, renuntati la alcool si, daca e posibil, la medicamentele de sinteza. Si pentru ca ficatul oboseste de la alimentatie proasta, respectati o minima dieta timp de cateva saptamani. Alimentele cu amelioratori, coloranti, E-uri si indulcitori (in special aspartam) trebuie excluse.

De asemenea, dulciurile din comert si produsele extrem de grase – printre acestea se numara si mezelurile – trebuie consumate rar. Va mai puteti ajuta ficatul daca aveti 5 mese pe zi – 3 prin­cipale si 2 gustari. In caz contrar, lipsa meselor regulate determina ficatul sa faca rezerve din grasimi, iar acestea se depoziteaza tot in el determinand asa zisul ficat gras – steatoza hepatica. Iata cum trebuie sa arate un meniu hepato­protector.

Dimineata, nu renuntati la o cafea, dar nu cu zahar, ci neagra. Aceas­ta previne distrugerea celulei hepatice si de­ter­mina si scaderea nivelului transaminazelor, un indicator al imbolnavirii ficatului.

Ficatul este un organ, parte a aparatului digestiv, ce este prezent la majoritatea animalelor superioare. Acesta are numeroase funcții în organismul uman, în special în metabolism.

Ficatul este considerat pe buna dreptate un adevarat laborator al organismului uman, deoarece indeplineste peste 500 de functii printre care: de digerare a grasimilor, de asigurare a rezervelor de nutrienti, de filtrare a toxinelor si a reziduurilor din sange, de sintetizare a unor tipuri de proteine, etc.

Alimentatia si modul de viata sunt cei mai importanti factori care influenteaza functionalitatea ficatului. Iata cateva criterii dupa care trebuie alcatuita dieta pentru a mentine ficatul functional si deci organismul sanatos.

In incheiere, iata si o lista de 15 sfaturi practice pentru un ficat sanatos:

1. Inlaturarea sursei problemei trebuie sa fie prima optiune! Alimente naturale, fara conservanti sau alte substante chimice si un mediu mai sanatos.
2. Antioxidantii – vitaminele C si E, flavonoidele din legumele si fructele proaspete protejeaza impotriva stresului oxidativ ficatul si intregul organism. De asemenea, minerale precum zinc, magneziu sau seleniu au un rol important in detoxifiere.
3. Consuma surse organice de sulf: crucifere (broccoli, varza, varza de Bruxelles, conopida), usturoi, ceapa, praz, ridichi, macris!
4. Consuma alimente bogate in potasiu si evita alimentele bogate in sodiu. Banane, kiwi, caise, struguri, sos tomat, cartofi copti, carne de vitel si nuci – ele ajuta organismul sa scape de sodiul in exces. Renunta la covrigei, popcorn, chipsuri, cartofi pajiti, branza sarata, sosuri, alimente care au un continut ridicat de sodiu.
5. Pentru a ajuta ficatul, vitaminele din grupul B sunt foarte utile. Tiamina, sau vitamina B1, poate fi gasita in fasolea uscata, mazare, soia, carne slaba sau peste. Riboflavina, sau vitamina B2, o gasim in oua, nuci, legume cu frunze verzi, produse lactate. Niacina, sau vitamina B3, o putem lua din carnea de pui, peste, carnea slaba, oua sau nuci.
6. Sucurile naturale din legume furnizeaza atat antioxidantii necesari, cat si pectina care ajuta la eliminarea metalelor grele din organism.
7. Radacina de papadie, anghinarea si turmericul contin substante colagoge, care stimuleaza secretia de bila. Crescand productia de bila, ficatul se curata delicat si, pe masura ce toxinele sunt eliminate, celulele hepatice prelucreaza mai usor diferitii nutrienti.
8. Scaietele de lapte contine una dintre cele mai puternice substante care protejeaza ficatul, si anume silimarina; aceasta din urma inhiba actiunea radicalilor liberi, care pot distruge celulele hepatice. De asemenea, stimuleaza sinteza de proteine, generand astfel aparitia de noi celule hepatice care le inlocuiesc pe cele distruse. Silimarina ar trebui administrata periodic, de 2-3 ori pe zi, timp de o saptamana in fiecare luna.
9. O buna functionare a ficatului presupune si aer curat, exercitii fizice, odihna corespunzatoare si un consum de minim 2,5 litri de apa zilnic!
10. Elimina complet alcoolul din dieta zilnica!
11. Limiteaza consumul de cafea sau bauturi cu un continut ridicat de cofeina!
12. Redu fumatul! Metabolizarea nicotinei, in procent de 90% se petrece in ficat, rezultand cotinina. Aceasta poate fi utilizata ca indicator al expunerii, pentru ca ramane in organism mai mult de 24 de ore.
13. Nu lua medicamente in exces. Evita automedicatia! Respecta intotdeauna indicatiile medicului in ceea ce priveste cantitatea si modul de administrare a medicamentelor;
14. Efectueaza controale medicale periodice. Sunt extrem de importante, desi la prima vedere nu par.
15. Vaccineaza-te impotriva hepatitei A si B!

sorin Diverse , ,

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.