Home > Recomandari > Afla cum ne alimentam primavara

Afla cum ne alimentam primavara

April 8th, 2012

În medicină și nutriție, termenul dietă se referă la un regim alimentar special, recomandat fie în cazul unei maladii fie, mai curent, pentru menținerea stării de sănătate, pentru păstrarea sau atingerea unei anumite greutăți corporale etc. O dietă constă practic într-un set de reguli alimentare, reguli care impun consumul de nutrienți în anumite cantități și din anumite grupuri de alimente. Aceste reguli sunt dependente de datele biologice ale individului care urmează dieta și variază de la o dietă la alta.

Primavara ne aduce fructele si legumele de sezon, iar acestea contin un arsenal impresionant de vitamine, oligoelemente si o serie intreaga de beneficii nutritive cu rol  de fortificare, de crestere a rezistentei organismului.

Daca te intrebi „Cum si ce mancam primavara?”, ei bine raspunsul se afla in jurul nostru. Daca ne oprim si analizam calitatile nutritive ale fructelor si legumelor de sezon vom ramane impresionati de proprietatile lor nutritive, dar si terapeutice.

Recomandarile specialistilor sunt simple:  sa folosim cat putem verdeturile care cresc spontan imediat de cum da caldura – urzica, banuteii, leurda. Acestea sunt si denumite alimente-medicament, folosite in preparate culinare, dar si sub forme farmaceutice cu indicatii pentru diferite afectiuni. Urzica (Urtica dioica) este o specie de plante erbacee, perene, din genul Urtica, familia Urticaceae. Leurda, sau Allium ursinum, este o plantă erbacee, perenă. Este adesea folosită în alimentație, și are proprietăți curative.

Unde mai pui ca in acest caz suntem siguri  ca aceste alimente nu sunt modificate genetic si nu s-au folosit nici ingrasaminte. Toate aceste ierburi de primavara au pe langa rol vitaminizant, un rol depurativ, de detoxifiere, de drenare a cailor biliare si urinare, de curatare a peretilor vaselor sangvine, chiar rol antiinfectios.
De proprietatile lor pot profita pacientii cu afectiuni hepatice, renale, cu dislipidemii, cu afectiuni cardiovasculare, afectiuni reumatice, afectiuni respiratorii de tip bronsite, astm bronsic, pacientii cu diferite alergii, chiar si cei cu alergii de primavara pentru ca este intarita imunitatea.
Au si un puternic rol antidepresiv, ajutand sa trecem mai repede peste asa-zisa astenie de primavara care este de fapt reactia adaptativa a sistemului nervos si a organismului in ansamblu la schimbarea de anotimp.
Verdeturile ca mararul sau patrunjelul sunt o sursa importanta de vitamina C. 100 grame marar contin 100 mg vitamina C, iar 100 grame patrunjel 100 mg vitamina C, necesarul zilnic fiind de 40 mg. Au rol in reglarea functiilor glandelor tiroida si suprarenale, in cataracta sau retinopatii degenerative, avand un puternic rol antioxidant.

Aceleasi proprietati benefice le au si alte verdeturi cum ar fi spanacul, o relativ importanta sursa de fier si oligoelemente sau salata de sezon. Spanacul (Spinacia oleracea) este o plantă perenă comestibilă (legumă), prezentă mai ales în grădini, uneori și pe terenuri necultivate. Erbacee legumicolă, spanacul provine din Orient și face parte din familia chenopodiaceelor.

Urmeaza toate celelalte legume aflate in faza de crestere si dezvoltare, neajunse la maturitate, care sunt mult mai bogate in nutrienti decat legumele mature. La fel si fructele primaverii sunt o sursa importanta de saruri minerale, cu rol in afectiunile cardiovasculare, osteoporoza si glucide permise pacientilor cu diabet zaharat.

Dar pe langa legume, lactatele si ouale sunt calitativ superioare primavara, animalele hranindu-se cu verdeturile naturii. De asemenea carnea de miel, saraca in colesterol, carnea de vita si pui, pestele sunt indicate in acest sezon. In general sunt suficiente 100-150 grame carne pe zi sau 200 grame carne de peste ca sursa de proteina de origine animala.

Cam 750-1000 grame legume si fructe ar fi bine de consumat pe zi, sub diferite forme. De preferat forma cruda, dar pentru cei cu ulcer gastro-duodenal, gastrite, colite, diferite afectiuni gastrointestinale se pot consuma sub forma fiarta, coapta, iar fructele sub forma de compot, sau in prajituri. Avantajul este ca au volum mare, umplu stomacul si dau senzatia de satietate, dar nu sunt calorigene, consumul lor crud, copt sau fiert fara alte adausuri ajuta in curele de slabire. Se pot prepara si sucuri din legume si fructe, adevarate concentrate de sanatate, cu atentie la dozaj in unele cazuri. De exemplu sucul de patrunjel – nu mai mult de 100 mililitri pe zi, patrunjelul fiind extrem de concentrat in principii active, sau cel de morcovi – maxim 150- 200 mililitri cu pericolul ca pielea sa capete o culoare galbuie din cauza beta-carotenului, dar trece dupa incetarea curei.

Potrivit ultimelor studii, transformările biologice care au dus la apariția lui Homo erectus, foarte posibil precursorul oamenilor moderni, au fost generate de adoptarea unei diete. Mai precis, un regim alimentar centrat pe consumul de carne și de rădăcinoase a luat locul, acum 1,9 mil. ani, alimentației bazate pe fructe si legume caracteristică primilor hominizi.

Daca ramanem fideli ofertei propuse de primavara in persoana, ramane intrebarea daca suplimentele alimentare pot fi administrate in acest sezon. Curele cu vitamine si minerale cu durata de aproximativ doua saptamani pot fi indicate copiilor pentru ca in aceste prime luni se produce accelerarea cresterii, ajutam deci procesul cresterii in inaltime, iar la cei in varsta procesul de asimilare a principiilor nutritive se face mai greu si deci este de dorit suplimentarea cu vitamine si minerale pentru o mai buna si mai rapida adaptare. Primavara a venit. Este deci timpul sa profitam din plin de beneficiile ei!

sorin Recomandari , , , , , , , , ,